18. marraskuuta 2020

Oman hedelmällisyyden parantaminen kotikonstein

*kaupallinen yhteistyö Exeltiksen kanssa*

Tämä kirjoitus pätee hyvin niin ivf-hoitoon ryhtyville tai munasoluja luovuttaville. Ja kyllä tässä myös paljon yleispätevää tietoa siitäkin mitä kannattaa ottaa huomioon vaikka raskautta yrittäisi ihan luomustikin. Listaan tähän pari tärkeimpää asiaa, jotka itselläni on nyt mukana tässä matkalla munasolujen luovuttajaksi. Monet asiat näistä oli mukana kun valmistauduin vuosi sitten omaan ivf-hoitooni. Muutamia asioita tosin olisin halunnut myös tehdä toisin. 
 

Terveelliset elämäntavat 

 

Terveelliset elämäntavat on tietenkin kaiken perusta. Pikkuvauva-arjessa ei aina saa niin terveellisesti elettyä kuin ehkä toivoisi. On huonot yöunet ja sitten tulee helposti sorruttua herkkuihin. Tavoitteena onkin ollut nyt parantaa pikku hiljaa elämäntapoja samalla kuin yöunet pikkuhiljaa kohentuvat myöskin. Jo pelkästään hyvät yöunet on ihan ehdottoman tärkeät. Melatoniini on yksi hormoni, jota käytetään joskus myös tukemassa lapsettomuushoitoja. 

Arkena koitan syödä mahdollisimman terveellistä perusruokaa. Koetan minimoida kaikki herkut ja erityisen sokeripitoiset valmisteet. Lisään myös kaksi kasvisruokapäivää viikkooni hieman keventämään ruokavaliota. Aloitan tilaamaan jälleen ruokaostokset kotiin jotta välttyisin heräteostoksilta ja toisaalta kotona saa rauhassa suunnitella viikon ruokia. Pikkuvauvan kanssa kaupassa käyminen on välillä sellaista hätäilyä ettei tule ostettua mitään järkevää. 

Tavoitteenani on myös viikottain käydä säännöllisesti liikkumassa, vähintään vaunulenkkeilemässä. Toivoisin että viikossa tulisi noin 3-5 liikuntasuoritusta tavalla tai toisella. Meillä on vauvan kanssa äitivauvalattarit (jotka on ihan kunnon treenit kyllä) sekä oma harrastukseni alkaa pikku hiljaa elpymään taas raskauden ja synnytyksen jälkeen. Tähän päälle 1-3 vaunulenkkiä viikossa on oikein passeli. 

Tärkeäähän on myös huolehtia omasta mielenterveydestä. IVF ja lapsettomuushoidot ovat rankka prosessi ja on tärkeää huolehtia omasta mielestä. Viettää aikaa mahdollisen kumppanin, ystävien kanssa. Rentoutua. Tehdä itselle tärkeitä asioita. Pitää itseään hyvänä.
 

Vitamiinit ja lisäravinteet

 

Vitamiinien ja lisäravinteiden suo on loputon ja yksin niiden läpitarpominen voi olla haastavaa. On myös toki vaikeaa tietä mitä tarvitsee oikeasti ja mitä ei. Useat lapsettomuuslääkärit kyllä myös tietävät mitä kannattaa lääkkeiden lisäksi syödä, joten voit kysyä myös lääkäriltäsi. On  tutkittu, että tiettyjen vitamiinien ja lisäravinteiden käyttö parantaa hedelmällisyyttä ja mahdollisuutta tulla raskaaksi tai esimerkiksi vähentää riskiä alkuraskauden keskenmenoihin tai sikiön rakennepoikkeamiin.

Perusvitamiineja kannattaa toki aina syödä, myös raskautta yrittäessä. Raskaana oleville on suunniteltu omia vitamiineja tai sitten voit syödä jotain ihan tavallista monivitamiinivalmistetta. A-vitamiinin liiallisen saannin kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Itselläni on käytössä raskaus ja imetys perusvitamiinit, Q10 (ubikinoni) sekä sen lisäksi Donaferty Premiun -niminen ravintolisä. 




Donaferty Premium on sellainen ravintolisä, jota olisin halunnut käyttää jo omassa ivf-kierrossani mutta en ollut löytänyt tätä tuotetta harmikseni silloin.  Donafertystä löytyy myo-inositolia, alfalaktalbumiinia ja foolihappoa. Tuote on kyllä jonkin verran tiedossa lapsettomuuspiireissä, mutta itse tosiaan löysin ravintolisän pariin vasta hetki sitten. IVF-kierrossani käytin kyllä inositolia mutta eri muodossa ja jauheen kanssa lotraus oli vaikeaa. .Tässä on helppoa kun tarvittava määrä kaikkea saa suoraan annospussista aamulla ja illalla. Muutenkin kannattaa suosia kotimaisten apteekkien tuotteita, jolloin varmasti ainakin tietää mitä ostaa ja mitä saa. Joskus tuntemattomalta taholta tai ulkomaisesti nettiapteekista ostaminen voi olla riskialtista ja esimerkiksi, et välttämättä tiedä mihin ottaa tarvittaessa yhteyttä. 

Yksinkertaisuudessaan inositoli vaikuttaa sokeri- ja soluaineenvaihduntaan ja alfalaktalbumiini auttaa sen imeytymisessä suolistosta. Foolihappo taas mm. ehkäisee sikiön hermostoputken sulkeutumisen häiriöitä. On tutkittu myös sen olevan yhteydessä pienentämään keskenmenoriskiä alkuraskaudessa. On tutkimuksia, että inositoli on erityisen hyvä esimerkiksi PCOS:sta kärsiville sekä parantamaan munasolujen laatua sen soluaineenvaihduntaa parantavan ominaisuuden takia eli erinomainen juurikin raskautta yrittäville naisille. Se on myös hyvin tutkittu ravintolisä.

Lisäksi syön maitohappobakteereita. Sen koen olevan erityisen tärkeää siksi että minulla on pitkä antibioottikuuri taustalla, joka on vaikuttanut kehon hyvien bakteerikantojen tuhoutumiseen. Onpa myös tutkittu, että suoliston lisäksi tärkeitä bakteereita naisella on esimerkiksi emättimessä ja kohdussa joten raskautta ajatellen on hyvä, että myös bakteeritasapaino olisi kunnossa. Tästä odotan innolla lisää tutkimuksia, kuinka maitohappobakteereilla on osaa esimerkiksi lapsettomuuteen. No joka tapauksessa ei niistä haittaakaan ole. 

Voi olla myös hyvä idea tsekkauttaa kaikki perusverikokeet, vitamiinitasot ja hormoniverikokeet. Näistä kirjoitan seuraavassa postauksessa. Käyn itsekin jälleen pian tsekkauttamassa samat laboratoriokokeet kuin ennen omaa raskauttani ja ivf-hoitoa.
 
Jos selaat lapsettomuusblogeja ja palstoja on myös paljon juttuja kaikenlaisista muista, myös ei ehkä niin tutkituista muodoista, parantaa lapsettomuutta tai tehostaa kiertoja. Monet kokeilevat hoitojen aikana mm. greippimehua, viherjauheita (macaa ja spiruliinaa), punaviiniä, vyöhyketerapiaa, akupunktiota ja paljon muuta. Ja se on ihan todella ok. Itse kokeilin lapsettomuushoitojeni aikana greippimehua ja akupunktiota. Kannattaa kuitenkin olla tarkka sellaisten lisäravintojen suhteen, joita ei ole tutkittu.   Kannattaa myös kertoa aina ravintolisien käytöstä omalle lääkärille, jotta hoidossa osataan ottaa huomioon ravintolisän käyttö sekä mahdolliset yhteisvaikutukset käyttämäsi lääkkeiden kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti